Czym jest algorytm Penguin i jakie jest jego znaczenie dla właścicieli stron internetowych?

post
Czym jest algorytm Penguin i jakie jest jego znaczenie dla właścicieli stron internetowych?

Osoby zajmujące się optymalizacją stron internetowych pod kątem wyszukiwarek powinny dobrze znać jeden a algorytmów Google, decydujący o pozycji  poszczególnych stron WWW w wynikach wyszukiwania. Algorytm Google o wdzięcznej nazwie Pingwin (ang. Penguin) wartościuje odnośniki prowadzące do poszczególnych stron internetowych. Oznacza to, iż Google nagradza strony, do których linki znajdują się na witrynach o unikalnej i wartościowej treści. Jeśli więc odnośniki do Twojej witryny zamieszczane są na takich właśnie stronach, Twoja pozycja w rankingu wyszukiwania powinna wzrastać. Jeśli zaś odnośniki do witryny zamieszczane są w ramach systemów wymiany linków lub w niskiej jakości katalogach stron internetowych, możesz spodziewać się spadku pozycji w wynikach wyszukiwania pod kluczowymi dla Twojej firmy hasłami. Obniża to widoczność Twojej witryny w wynikach wyszukiwania, co przekłada się na mniejszą jej widoczność dla potencjalnych klientów.

W jakim celu w kwietniu 2012 roku powstał Pingwin 1.0? Nie od dziś wiadomo, że o pozycji strony w wynikach wyszukiwania decyduje liczba prowadzących do niej odnośników, zamieszczonych na innych witrynach. Doprowadziło to do tego, ze w celu manipulowania wynikami wyszukiwania powstawały niezliczone witryny o treści niskiej jakości (katalogi stron, farmy linków, fikcyjne blogi) , mające na celu gromadzenie linków do poszczególnych serwisów. Algorytm Pingwin miał na celu wyeliminowanie tego typu internetowego spamu. Mechanizm polega na wyszukiwaniu tak zwanych „nienaturalnych linków” (zwykle w formacie, który nie jest ani adresem url strony firmy czy nazwą marki, której dotyczy), zlokalizowanych na niskich jakościowo stronach, które służą hurtowemu gromadzeniu odnośników do witryn. Roboty Google przeszukują również treści witryn przeładowanych słowami kluczowymi.

Kolejne aktualizacje algorytmu miały na celu doskonalenie sposobu pozycjonowania wiarygodnych stron WWW. Tak, jak w poprzednich wersjach, funkcjonująca of września 2016 roku wersja Pingwin 4.0 ma na celu „ukaranie” właścicieli nienaturalnych stron a nagrodzenie właścicieli www o wartościowych dla użytkowników wyszukiwarki treściach. Co ważne, wersja 3.0 z 2014 roku osłabiała pozycję w rankingu stron, na których znajdowały się nienaturalne linki przekierowujące ruch do innych witryn na prawie dwa lata – zmiana pozycji danej strony WWW była bowiem możliwa dopiero po kolejnej aktualizacji algorytmu (Pingwin 4.0). Nowa wersja algorytmu natomiast działa w czasie rzeczywistym, co oznacza, że jeśli pozycja naszej strony www spadła w rankingu, mamy szansę na naprawę błędów niemal od razu. Filtr nałożony na daną stronę zostanie bowiem prawdopodobnie zdjęty po kolejnych odwiedzinach robotów Google, a nie, tak jak w poprzedniej wersji, dopiero po aktualizacji całego algorytmu.

Moja strona „spadła” w rankingu, co teraz?

Każda aktualizacja algorytmu niesie za sobą jakieś zmiany w rankingu wyświetlanych przez Google stron. Co więc zrobić, aby pozycja naszej witryny była jak najkorzystniejsza? Wystarczy zrobić rachunek sumienia i sprawdzić, czy:

  • źródła odnośników do naszej strony są zdywersyfikowane (czy ruch generowany jest przez odnośniki z różnych witryn, portali społecznościowych, forów tematycznych, czy może jednak hurtowo zamieszczane są na jednej witrynie, i, co gorsza, pod taką samą nazwą)?
  • odnośniki występują zarówno w postaci tekstowej jak i graficznej?
  • odnośniki do Twojej strony nie są zamieszczane hurtowo na forach i farmach linków? Skontaktuj się z twórcami (webmasterami) stron i forów, na których zostały zamieszczone linki osłabiające Twoją pozycję w rankingu wyszukiwania. Poproś o usunięcie niekorzystnych linków lub skorzystaj z narzędzia Googla – Disavow Tool, aby wyrzec się niechcianych odnośników (narzędzia jednak należy używać ostrożnie – przypadkowo możemy bowiem usunąć wartościowe linki pozytywnie wpływające na pozycję naszej strony w wynikach wyszukiwania).

Dobrym rozwiązaniem na przyszłość jest również nie uleganie pokusie umieszczania słów kluczowych, gdzie tylko się da. Tak nienaturalny tekst na blogu czy w opisie sprzedawanych produktów zostanie sprawnie wychwycony przez roboty Google, a co za tym idzie, pozycja Twojej strony w wynikach wyszukiwania może radykalnie spaść. A odzyskanie utraconej pozycji w rankingu wymaga czasu. Dlatego też warto stawiać na wysoką jakość treści prezentowanej w witrynie. Istotna jest też dywersyfikacja źródeł odnośników do strony i zadbanie o to, by znajdowały się one na stronach wartościowych dla użytkowników wyszukiwarki.

@twitter